فهرست محتوا
لینک سازی [لینک بیلدینگ]: راهنمای جامع (۲۰۲۱)
مطلبی که پیش رو دارید راهنمای کامل لینک سازی در سال ۲۰۲۱ است. پیشنهاد ما به شما این است که اگر می خواهید برای وبسایت خودتان بک لینک مرجع دریافت کنید، خواندن این راهنما را از دست ندهید.
فصل اول: اصول و مبانی اساسی لینک سازی
آنچه در این فصل به آن می پردازیم، پاسخ به این سوال است که: لینک سازی چیست؟ سپس دلایل اهمیت لینک بیلدینگ برای سئو در سال ۲۰۲۱ را بررسی خواهیم کرد.
با ما همراه باشید.
لینک بیلدینگ چیست؟
یکی از راه های بهبود رتبه در رنکینگ گوگل، ساخت لینک های ارتباطی یک طرفه (که به آن «بک لینک» نیز گفته می شود) برای وب سایت است. بازاریابی محتوا، ساخت ابزارهای مفید، دسترسی از طریق ایمیل، اصلاح لینکهای شکسته و روابط عمومی از استراتژی های رایج لینک سازی به حساب می آید.
آیا از اهمیت لینک سازی آگاهید؟
برای فهم این موضوع، بهتر است به روزهایی برگردید که هنوز اثری از گوگل در اینترنت نبود و موتورهای جستجویی مانند یاهو! و آلتاویستا بازیگران اصلی بودند. این دو موتور جستجو نتایج را تنها بر اساس محتوای موجود در صفحات وب بررسی و رتبه بندی می کردند.
گوگل وارد می شود!
الگوریتم های رتبه بندی صفحات که گوگل بنا نهاد و به شهرت رسید، قاعده بازی را عوض کرد. گوگل به جای تحلیل ساده ی محتوای یک صفحه، به این نکته پرداخت که چند نفر از کسانی که به موتور جستجو روی می آورند، یک سایت یا صفحه را برای بازدید انتخاب می کنند.
حق با آنان بود! با گذشت ۲۰ سال از ورود گوگل، این الگوریتم همچنان قهرمان تعیین کیفیت صفحات وب هستند. از این رو است که بک لینکها هنوز مهمترین سیگنال های رتبه بندی گوگل محسوب می شوند.
بر اساس شنیده ها، به لطف به روزرسانی هایی مانند گوگل پنگوئن، اکنون گوگل به جای کمیت محتوایی، بیشتر بر کیفیت کار تمرکز دارد.
ممکن است این سوال ذهنتان را به خود مشغول کرده باشد: دقیقا یک لینک با کیفیت بالا به چه معناست؟ چگونه می شود آنها را ساخت؟
این دقیقا همان مطلبی است که در فصل بعدی شرح می دهیم.
همچنان ما را همراهی کنید.
فصل دوم: بهترین راه پیدا کردن لینک های با کیفیت
بهتر است پیش از ورود به مبحث اصلی، با بک لینک های خوب آشنا شویم. پس از آن می توانید لینک بیلدینگ هایی را انتخاب کنید که رتبه بندی شما را در گوگل ارتقا می بخشند. اکنون نوبت شناخت لینک هایی است که ساختاری شکسته دارند.
اعتبار صفحه یا آتوریتی صفحه
آیا بک لینکهای شما رده بندی قابل قبولی دارند؟ اگر پاسختان مثبت است، باید بدانید که این لینکها می توانند تاثیر زیادی در رتبه بندی شما داشته باشند. پس از سالها تجربه، می توانم این اطمینان را به شما بدهم که اعتبار سایتی که بک لینک شماست از هر عامل دیگری مهم تر است.
علت این امر آن است که لینکهایی که از این صفحات عبور می کنند (و به عنوان پیج رنک شناخته می شوند) اعتبار بیشتری را برای سایت شما به ارمغان می آورند.
نکته: با اینحال که گوگل اطلاعات پیج رنک ها را در اختیار عموم قرار نمی دهد، اما همچنان اساس الگوریتم گوگل شناخته می شود
Ahrefs یکی از ابزارهایی است که پروکسی پیج رنک ها را بررسی می کند. کافیست تنها یک URL وارد کرده و «اعتبار و آتوریتی URL» آن را بررسی کنید.
اعتبار سایت یا آتوریتی سایت
کیفیت یک سایت به وسیله پهنای دامنه سایت اعتبار سنجی می شود. لینکی از سایتی معتبر مانند NYTimes.com موثرتر از یک بلاگ بی نام و نشان است. درست است که این لینک ها به سختی به دست می آیند، اما ارزش تلاش کردن را دارند. علاوه بر آن، Ahrefs نیز این جا می تواند کمک شایانی به شما داشته باشد. URL هر سایتی که مد نظرتان است وارد کنید و «اعتبار دامنه» مورد نظرتان را بررسی کنید.
از ابزار Moz نیز برای تعیین «اعتبار دامنه» می توانید استفاده نمایید.
مرتبط بودن سایت
وقتی صحبت از اعتبار لینک می شود، اولین نکته کلیدی که به ذهن می رسد اعتبار سایت است، اما مرتبط بودن سایت را نیز فراموش نکنید. فرض کنید سایت شما به رژیم پالئو می پردازد.
لینکی از سایت معتبری دریافت کرده اید که درباره چرخه جهانی است. به نظر شما این لینک هنوز هم همان اعتبار سابق را دارد؟ یکی از مهندسان گوگل در مصاحبه خود نظری مخالف آن را ادعا کرده است:
طبق نظر این مهندس گوگل:
درست است که دریافت لینک از یک صفحه با پیج رنک بالا همیشه معتبر است، اما امروزه ارتباط موضوعی بک لینک با سایت شما هم بسیار مهم است.
قطعا همه خواهان دریافت لینک از سایتی معتبرند… علی الخصوص، اگر موضوع نزدیکی به سایت آنها نیز داشته باشد.
جایگاه لینک در صفحه
لینک شما بخشی از محتوای اصلی است؟
یا در انتهای پیج مدفون شده است؟
نکته ی مهم بعدی، محلی است که لینک شما آنجا قرار گرفته است. لینکهایی که در پاورقی یا در ستونهای حاشیه قرار می گیرند، به اندازه لینک هایی که در میانه ی صفحه قرار دارند ارزش ندارد. شما پایین ترین سطر در صفحه نشسته اید؟ بهتر است تقاضا کنید که لینکتان در میان صفحه نمایش داده شود.
شانس یا اقبال: لینک شما کدام است؟
تنها اینکه لینک شما در کجای صفحه قرار داده شود مهم نیست، آنچه باید برایتان مهم باشد پاسخ به این پرسش است: «آیا لینک ویرایش شده و سپس در صفحه جایگزین شده است؟»
به زبان ساده، فردی که با کلیک، به سایت شما مراجعه کرده چه نکته ای توجهش را جلب کرده است؟ آیا لینک شما به نظرش جذاب بوده است؟ اگر بله باید بدانید که لینکتان پس از ویرایش در صفحه قرار گرفته است؛ اما اگر لینکتان را بر اساس قالب های شانسی و با استفاده از سایت های دیگری انتخاب کرده اید لینک شما ویرایش نشده است.
همانگونه که انتظار دارید، گوگل نیز اعتبار بیشتری را به لینکهایی می دهد که با برنامه ریزی و تحلیل جایگزین می شوند.
به نقل از گوگل:
لینک سازی های بدون ویرایش یا ضمانت دارنده سایت، غیر طبیعی شناخته شده و ناقض دستورالعملهای گوگل است.
انکر تکست لینک
انکر تکست ها قسمتی از متن یک لینک هستند که می توان بر روی آن کلیک کرد. انکر تکست ها از دیگر سیگنال های رتبه بندی گوگل محسوب می شوند. فرض کنید که لینکی را با انکر تکست «دسر پالئو» در سایت خود قرار داده اید، از نظر گوگل از آنجا که سایت از این انکر تکست استفاده کرده، در نتیجه موضوع اصلی این صفحه بر اساس این لینک و انکر تکست دسر پالئو است.
البته مانند هر مبحث دیگری که درسئو وجود دارد، انکر تکست ها هم مورد سوء استفاده قرار می گیرند. امروزه تعداد زیاد انکر تکست ها به عنوان اسپم تلقی می شوند.
به این نمونه ها توجه کنید:
شخصا، استفاده زیاد از انکرتکست ها را توصیه نمی کنم. انکر تکست زمانی کاربرد بیشتری دارد که کلمه کلیدی یا کلمات کلیدی مرتبط یا دم بلند در انکر تکستی است که در لینک قرار گرفته باشد.
کلمات و عبارت های اطراف انکر تکست و لینک
اشتراکات، کلمات و عباراتی هستند که اطراف لینک شما قرار داده می شود. احتمالاً گوگل از این اشتراکات لینک ها به عنوان «انکر نکست های کوچک» استفاده می کند. از این زاویه به این مطلب نگاه کنید تا بتوانید متوجه منطق نهفته در پس آن شوید:
متنی که اطراف لینک شما قرار دارد، سرنخ هایی از ماهیت صفحه شما به فرد می دهد. پس بی دلیل نیست که گوگل از آن استفاده می کند.
آیا لینک سازی با پست مهمان خوب است؟
چند سال پیش گوگل اینگونه ادعا کرده بود، مت کاتز، سرپرست تیم وب اسپم گوگل:
خودتان را خسته نکنید! اگر لینک شما، پست مهمان بک سایت است، گویی آب در هاون می کوبید!
به نظرتان تا چه حد این مطلب صحت دارد؟ بستگی دارد!
چند کارت قرمز برای پست های یک بلاگ مهمان وجود دارد که این پست ها را از زمین بازی اخراج می کند.
- کسی برای انتشار این پست پولی داده باشد
- پست شامل دقیقا همان انکر تکست باشد
- کاربری سایت، تنها برای ارائه پست مهمان باشد
- این سایت در ارتباط با سایت شما نباشد.
اما اگر پست مهمان، در یک صفحه ی مرتبط با اعتبار بالا داشتید، تکلیف چیست؟ بر اساس تجربه من، این لینک نیز می تواند به بهبود رتبه شما کمک نماید
Nofollow در مقابل Dofollow
rel=”nofollow” تگی است که با اضافه شدن به هر لینک این پیام را به موتورهای جستجو می رساند: این لینک قابل تایید نیست! بدیهی است وقتی صحبت از سئو به میان می آید، هر فردی علاقه به دریافت لینک های معمولی و dofollow دارد. حال که با نحوه محاسبه کیفیت لینک آشنا شده اید، زمان آن رسیده است که دست به کار لینک سازی شوید.
فصل سوم: لینک سازی با بازاریابی محتوا در حد لالیگا
بی شک محتوا مانند کلیدی است که درهای زیادی را به سمت بک لینک های شگفت آور به رویمان می گشاید.
اما فراموش نکنید که تولید محتوا تنها راه رسیدن به لینک سازی نیست.
در مسیر لینک سازی انواع خاصی از محتوا نیز وجود دارند که عملکرد بهتری دارند.
در اینجا با چهار گونه محتوایی که بیشتر این لینکها را در پی دارند آشنا می شوید.
#۱ محتوای بصری
شامل:
- عکس ها
- دیاگرام ها
- اینفوگرافیک ها
- چارت ها و دیگر بخش های بصری محتوا
از عملکرد محتوای بصری چه می دانید؟
لینک سازی با تصاویر بسیار سهل الوصول تر از بقیه موارد است. به عنوان مثال، وقتی چارتی را در سایت خود بارگذاری می کنید، هر زمان فردی از این چارت استفاده کند، شما نیز لینکی را دریافت می کنید. محتوای بصری پیام های قدرتمندی ارسال می کنند که محتوای متنی قادر به ارسال آنها نیستند.
نمونه واقعی:
سالها پیش این محتوای بصری که درباره CTR گوگل است در سایت بک لینکو باز گذاری شده است.
تا امروز این محتوا بیش از صدها بار لینک شده که برخی از آنها سایت های بسیار معتبر بوده اند. حتی اگر به جای استفاده از این تصویر از یک جدول استفاده کرده بودم، باز هم برخی از این لینکها را دریافت می کردم.
اما بخش خوب این لینک ها (که من آن را چیزی حدود ۷۵ درصد تخمین می زنم) تنها به خاطر استفاده از محتوای بصری بود که بارگذاری کرده بودم. به زبان ساده تر، بسیاری از این لینک ها توسط کسانی به من رسیده بود که مستقیما این محتوای بصری را در سایت خود گذاشته و سایت بک لینکو را نیز در بک لینک منبع قرار داده بودند…
بخش جالب آن تا به امروز – که در سال ۲۰۲۱ هستیم – این است که هر ماه حداقل یک لینک از این محتوا را دریافت می کنند. این قدرت محتوای بصری است.
#۲ لیست ها
که می توانند شامل نمونه ها، تکنیک ها، دلایل، افسانه ها و یا هر چیز دیگری باشند.
عملکرد لیست ها به چه نحوی است؟
لیست ها مقادیر بالای هر موضوع را به صورت قطعات کوچک و قابل هضم تبدیل می کنند. BuzzSumo با تجزیه و تحلیل یک میلیون مقاله دریافت لیست ها، بک لینیک های بیشتری را از فرمت متنی دریافت می کنند و از ویدیوها و حتی اینفوگرافیک ها نیز خروجی بهتری داشتند.
نمونه واقعی:
«۲۱ تکنیک قابل استفاده سئو که همین الان به کارتان می آید» بیشترین محتوایی بود که تا به امروز دیده شده است؛ و هزاران بار نیز به اشتراک گذاشته شده است
اما مهمتر از همه اینها این است که این پست، مانند یک آهنربای قوی ۳۸۰۰ بار لینک ها را به خود جلب کرد.
و به لطف این تعداد، در بین کلمه کلیدی برتر تکنیک های سئو قرار گرفت.
#۳ تحقیقات و اطلاعات واقعی
محتوایی که اطلاعات جدیدی را از یک مطالعه صنعتی، نظرسنجی یا تحقیقات اصلی برای اولین بار بیان می کند.
عملکرد آن چگونه است؟
آمار و اطلاعات قابلیت لینک پذیری بیشتری را دارند. وقتی فردی از شما نقل قول می کند، در واقع برای شما لینکی ایجاد می کند که به سرعت رشد می کند.
مثال واقعی:
در سال های پیش، من بزرگترین عوامل رتبه بندی گوگل را که تا به حال گفته نشده بود، بارگذاری کردم
نیاز به گفتن نیست که این پست اطلاعات واقعی را در بر می گرفت. به همین خاطر این پست در مدت بیش از ۳ سال k 22.8 بار لینک شد.
همان گونه که در بالا ذکر شد، بیشتری این لینک ها توسط افرادی ایجاد شده بود که آمار خاصی را از مطالعه من نقل قول کرده بودند.
#۴ راهنمای جامع
منبع جامعی است که هر مطلبی را درباره موضوع مورد بحث در برمی گیرد.
کاربرد آن چیست؟
راهنمای جامع، مجموعه ی عظیمی با حجم بالا از اطلاعات در یک بسته بندی است. این راهنمای جامع شما را به منبع اصلی موضوع بدل می کند.
نمونه واقعی:
صندوق ایمیل های من پر از ایمیل هایی بود که خواستار توضیحات جامع درباره عملکرد کلمات کلیدی است. متاسفانه جای این مطلب مهم در سایت تاک مارکتینگ خالی بود؛ بنابراین مطلبی با عنوان «تحقیق کلمات کلیدی برای سئو: راهنمای جامع» بارگذاری کردم.
از آنجا که این راهنمای چند فصلی بک لینکو، تحقیق کلمات کلیدی را چنان توضیح داده بود که پیش از آن در فضای مجازی نمونه آن وجود نداشت تا به حال بیش از ۵ هزار بار لینک شده است.
اکنون زمان آن رسیده است که با کمک اطلاعاتی که دریافت کرده اید، لینکی ارزشمند بسازید.
چگونه؟
به وسیله توسعه و ارسال ایمیل
فصل چهارم: لینک سازی با ارسال ایمیل
اگر خواستار ایجاد لینک سازی کلاه سفید درسال ۲۰۲۱ و پس از آن هستید، باید از توسعه ایمیل استفاده کنید.
اما چگونه می توان به بلاگرها و خبرنگاران دست یافت؟
این فصل را بخوانید
۱. لینکر های احتمالی را شناسایی کنید
همانطور که از اسم بخش بر می آید، لینکر های احتمالی کسانی هستند که احتمال دارد به شما لینک شوند. در فصل ۶ با تکنیک هایی آشنا می شویم که شما را به این افراد می رساند، اما در اینجا به استراتژی ساده ای می پردازیم که به وسیله آن این افراد را شناسایی می کنیم: مهندسی معکوس.
ابتدا کلمه کلیدی را در گوگل جستجو کنید:
URL را کپی کرده و آن را در ابزارهای تحلیل لینک بگذارید. در این نمونه من از Ahrefs استفاده کردم. سپس بک لینک را در منوی حاشیه انتخاب کنید.
تمام سایت هایی که لیست شده، لینکرهای احتمالی شما هستند:
اما چگونه دریابیم که کدام سایت هدف ماست و کدام را نادیده بگیریم؟ به فصل دوم همین راهنمای جامع لینک سازی رجوع کنید.
۲. آدرس ایمیل آن ها را پیدا کنید
پس از یافتن لینکر های احتمالی، نوبت پیدا کردن ایمیل آنهاست.
نکته حرفه ای: از گزینه ارتباط با ما در سایت ها تنها به عنوان آخرین گزینه استفاده کنید. این دکمه، سیاه چاله بزرگ است.
از ابزار Hunter.io استفاده کنید!
Hunter.io ابزاری مفید برای دسترسی به ایمیل صاحبان سایت های کوچک و وبلاگ های تک نفره است. تنها کافیست نام یک سایت را در ابزار وارد کنید.
ابزار همه ایمیل های مرتبط با سایت مورد نظر را به شما نشان می دهد.
اما برای یافتن ایمیل سایت های بزرگ چه باید کرد؟ VoilaNorbert را امتحان کنید.
VoilaNorbert
در این سایت به جای وارد کردن URL سایت، باید نام شخص و دامنه سایتی که در آن قرار دارد را در VoilaNorbert.com وارد کنید.
از این طریق به ایمیل لینکر های احتمالی دست می یابید. سایت، ایمیل آن شخص را به شما نشان می دهد
۳. متنی برای آن ها ارسال کنید که خودتان ساخته باشید
اگر می خواهید ایمیلتان حتماً دیده شود، یک پیام اختصاصی ارسال کنید. ترفند اصلی برای پیروز شدن این است که متن آن مشابه باقی متن ها نباشد. این نکته را در گام بعدی بیشتر توضیح خواهم داد. باید تلاش کنید بدون تقلب کردن برای نشان دادن خودتان، ایمیلی بسازید که مختص خودتان باشد.
فصل پنجم: لینک سازی کلاه سیاه و مجازات های گوگل (دستهای آلوده)
هیچ راهنمای لینک سازی، بدون فصلی درباره کلاه سیاه کامل نیست. به سادگی می توان کلاه سیاه را کشف کرد: لینکهایی که ناقض راهنمای وبمستر گوگل هستند احتمالا کلاه سیاهند.
اما آیا این بدان معناست که باید از کلاه سیاه دوری کنیم؟ انتخاب با خودتان است؛ اما به شخصه آن را پیشنهاد نمی کنم. (به زیانی که به دنبال دارد نمی ارزد)؛ اما باز بستگی به شما دارد.
چه شما لینک سازی کلاه سفید را انتخاب کنید، چه لینک سازی کلاه سیاه را برگزینید، باید مجازات های مدنظر گوگل را بشناسید.
گوگل پنگوئن
مجازات الگوریتمیک که برای سایت هایی است که از لینک بیلدینگ های اسپم مانند پست های مهمان و کامنت های بلاگ اسپم استفاده می کنند.
چطور دستهایمان را آلوده نکنیم؟
تنها از لینک های کلاه سفید استفاده کنید. بر اساس اطلاعات موجود، با به حداقل رساندن انکر تکست های دقیقاً مشابه می توان از گوگل پنگوئن فرار کرد. (به عقیده من انکر تکست ها هم بخشی از داستان هستند… اما پای اعتماد در میان است). شنیده ها حاکی از آن است که راحت ترین راه برای اجتناب از گوگل پنگوئن (با توجه به انکر تکست ها) لینکهای مشکوک است.
لینک سازی غیر طبیعی / مجازات های دستی
در زمان مجازات دستی شخصی در گوگل. برخلاف پنگوئن شما پیامی از طریق موتور جستجوی گوگل دریافت می کنید:
راه فرار چیست؟
هیچکس غیر از اهالی گوگل، از نحوه انتخاب سایت ها برای مجازات اطلاعی ندارد. به عقیده من الگوریتم، وب سایتی را که سعی در فریب دادن کرده، شناسایی می کند. سپس آن را به بخش دیگری در گوگل محول می کند تا آنها را بررسی کنند؛ بنابراین بهترین راه برای اجتناب از مجازات های دستی، در اختیار داشتن لینک پاک و بدون خطا است.
به علاوه، بر خلاف پنگوئن، تنها با برداشتن لینک ها و پر کردن درخواست تجدید نظر می توانید از این مجازات ها رهایی یابید.
فصل ششم: استراتژی لینک سازی محبوب من: آموزش گام به گام
نیازی به مقدمه ندارد. این ۳ استراتژی ساخت بک لینک های جهانی آزموده شده و در اختیارتان قرار می گیرد.
لینک سازی منبع
پیش از هر چیز: صفحات منبع چیست؟
صفحات منبع، صفحاتی هستند که لینکی با محتوای هوشمندانه و مرتبط با موضوع داده شده را ارائه می دهند.
به عنوان مثال:
هدف این صفحات تنها لینک سازی است. از این رو این اهداف را به نحو احسن انجام می دهند. این فرایند مرحله به مرحله و به شرح زیر است:
۱. صفحات منبع را بیابید
از روش های جستجوی در گوگل استفاده کنید. این استراتژی ها به شما در استخراج هرچه بهتر صفحات منابع کمک می کند:
- «کلمه کلیدی» + inurl: لینک ها
- «کلمه کلیدی» + «منابع مفید»
- «کلمه کلیدی» + «منابع سودمند»
- «کلمه کلیدی» + لینک های سودمند
- “Keyword” + inurl:links
- “Keyword” + “helpful resources”
- “Keyword” + “useful resources”
- “Keyword” + “useful links”
۲. اندازه صفحه
اینجا همان جایی است که شما به این سوال باید به سرعت پاسخ دهید: آیا این صفحه ارزش تلاش کردن دارد؟ (راهنمایی: از نکات فصل ۲ استفاده کنیم تا از این گام به سلامت عبور کنید)
به عنوان مثال: این صفحه منبع دارای اعتبار صفحه ۱۲ است که رتبه خیلی بدی نیست.
همانطور که می بینید از دامنه معتبری نیز برخوردار است.
لینک من نیز در میان این صفحه وجود دارد!
۳. مناسب ترین محتوا را بیابید
دقت کنید:
حتی اگر شما محتوایی تولید کرده باشید که در نوع خود بی نظیر باشد… اما به صفحه منبع مربوط نباشد چه رخ می دهد؟ هیچ لینکی دریافت نمی کنید! در این مرحله، باید در سایت به دنبال محتوای مناسب با محتوای خود بگردید. پس از پیدا کردن محتوای مربوط به قسمت بعد بروید.
۴. از متن های آزموده شده استفاده کنید
- نکته حرفه ای: مانند متن هایی که گفته شد، تلاش کنید از قالب های آماده استفاده نکنید و متنی را طراحی کنید و سعی کنید تا حد امکان این متن از پیش ساخته به نظر نرسد.
اصلاح لینک های خراب
اصلاح لینک های خراب یکی از استراتژی های همیشه محبوب من است.
چرا؟ به جای درخواست مستقیم لینک، با اصلاح لینک های خراب، به وبسایت های دیگر ارزش می دهید.
اما چگونه؟
- Check My Links یا LinkMiner را نصب کنید: هر دوی این ابزارها، به سرعت لینک های شکسته را در هر صفحه (در مرورگر Chrome شما) می یابند. اکنون نحوه استفاده از آن ها را تنها در یک دقیقه نشان خواهم داد:
- صفحات دارای لینک های متعدد را شناسایی کنید: هرچه در یک صفحه لینک های بیشتری وجود داشته باشد، احتمال اینکه برخی از اینها شکسته و خراب باشد بیشتر است. در این مرحله است که صفحات منبع به خوبی عمل می کنند؛ بنابراین در صورت تمایل از قسمت هایی که در بالا آمده است، کمک بگیرید.
- لینک های شکسته را بررسی کنید: در این گام از ابزاری کمک بگیرید که در بخش اول نصب کرده اید. این برنامه ها نامه لینک های شکسته را به شما نشان خواهند داد.
- به دارندگان سایت اطلاع بدهید: اکنون شخصی را که صاحب این صفحات هستند، از وجود لینک یا لینک ها شکسته مطلع کنید. سپس محتوای سایت خود را برای جایگزین کردن محتوای جدید و لینک سالم تنظیم کنید.
تکنیک آسمان خراش
این فیلم شما را مرحله به مرحله راهنمایی می کند.
پس از مشاهده فیلم، زمان آن رسیده که به فصل بعدی بروید تا با نمونه های واقعی لینک سازی های هوشمند آشنا شوید.
فصل هفتم: مطالعات موردی باورنکردنی
حالا به مرحله ی مورد علاقه من رسیدیم. زمان آن رسیده است که نمونه هایی از زندگی واقعی را درباره عملکرد لینک سازی برایتان شرح دهم.
بهترین بخش این قسمت می دانید کجاست؟
شما اولین خوانندگان این بخش خواهید بود!
مطالعه موردی شماره ۱
آسمان خراش ها چگونه جولی را از سقوط نجات دادند؟
سایت جولی آدامز، سیاره زیبای ما، دچار مشکل شده بود. محتوای او بسیار عالی و فاخر بود ولی به گفته خود او هیچ لینکی را دریافت نمی کرد. اما همه ی این ناکامی ها تنها تا زمانی ادامه داشت که جولی تصمیم گرفت تکنیک آسمان خراش را بیاموزد. به همین منظور، به جای تولید محتوای بیشتر روش شگفت انگیز زیر را امتحان نمود:
او روش دیگری را نیز امتحان کرد و به جای اینکه تنها به تولید محتوا متنی بپردازد از روش توسعه ایمیل برای ساخت لینک مناسب استفاده کرد. او با این کار لینکهایی از سایت های معتبر در فضای علمی دریافت کرد.
این بک لینک کلاه سفید، ترافیک او را تا ۱/۱۹۴% تقویت کرد.
چرا تکنیک آسمان خراش تا این حد به او کمک کرد؟
طبق گفته خود او:
ساخت یک لینک نیز به اندازه ایجاد روابط و محتوا، این موفقیت را به من عرضه داشت. مردم تا زمانی که آنها را از وجود این محتوا آگاه نکنید لینکی از شما نمی گذارند.
مطالعه موردی شماره ۲
شکستگی ها را ترمیم کنید!
سال گذشته، من تلاش کردم تا لینک های شکسته را اصلاح کرده و طبق گام های ذکر شده عمل کنم؛ بنابراین ابتدا به دنبال صفحاتی گشتم که دارای لینک های شکسته متعددی بودند. سپس از ابزار Check My Links استفاده کردم تا لینک هایی را کار نمی کردند شناسایی نمایم.
اکنون وقت آن رسیده بود که صاحبان این لینک ها را پیدا کرده و از طریق ایمیل مراتب را به اطلاع ایشان برسانم.
به میزان ابتکار و خلاقیت ایمیل ها دقت کنید.
پس از اینکه آنها ایمیل من را پاسخ دادند، من نیز لینک خراب و شکسته … و بخشی از محتوای لینکی که باید یک به یک جایگزین می شد را ارسال نمودم.
آنها نیز در پاسخ، لینک من را به صفحه خود افزودند.
مطالعه موردی شماره ۳
رتبه یک گوگل از چه طریق نصیب ریچارد شد؟
سال پیش ریچ ادوارد، اینفوگرافیکی را در سایت خود بارگذاری کرد:
خیلی از افراد تنها کاری که می کنند، بارگذاری محتوا است، سپس به انتظار می نشینند تا کسی اینفوگرافیکشان را لینک نمایند. اما برعکس این افراد، ریچ به خوبی می دانست که با کمک گستوگرافیک می تواند این اینفوگرافیک با کیفیت را به بک لینکی با کیفیت تبدیل کند. بنابراین به سراغ سایت های فناوری رفت که علاقه مند به این مطلب بودند. گامی که او برداشت این بود:
پس از اینکه آنها را به این اینفوگرافیک علاقه مند کرد، مقدمه منحصر به فردی ارائه داد تا از این طریق فرآیند باز نشر آن سهل تر شود. از آنجا که این اینفوگرافیک، مطالب ارزشمندی را ارائه میداد، با استقبال بی نظیر وبلاگ نویسان برای انتشار روبرو شد.
درست است که این کار زمان و پشتکار بیشتری را لازم داشت، اما ریچ با تلاش توانست ۲۱ بک لینک از این کار را نصیب خود کند.
و به لطف این لینک سایت ریچ، به رتبه ۲ در گوگل دست یافت:
مطالعه موردی شماره ۴
مت و سایت فروشگاهی
توجه کنید:
لینک بیلدینگ برای سایت های فروشگاهی اصلا کار ساده ای نیست!
اما امکان پذیر است … با خواندن این مطلب متوجه خواهید شد:
مانند بیشتر سایت های فروشگاهی، مت نیز برای ساخت لینک خود دچار مشکل شده بود. (مثلا یکی از سایت های استرالیایی جایزه دادن را راهکار اصلی خود در نظر گرفته بود).
از این گذشته چه کسی لینک سایتی را در صفحه خود قرار می دهد که صفحات آن مملو از محصولات متفاوت است؟ اما آنچه مت دریافت این بود که می تواند به وسیله محتوا، لینک سازی خود را توسعه بخشد. متن جالب توجهی را بر اساس تکنیک آسمان خراش در سایت خود بارگذاری کرد «جین استرالیایی، راهنمایی بی نظیر».
با این حال او باز هم از پا ننشست و این مطلب را از طریق ایمیل نشر داد.
از آنجا که مت این متن را برای لینکرهای احتمالی درستی ارسال کرده بود و محتوای ایمیل خود را با خلاقیت شخصی کرده بود، افراد زیادی آن را در سایت قرار دادند.
همه این لینک ها در ارتقای رتبه ی مت نقش موثری داشتند. نقش اصلی را کلمه کلیدی بازی می کرد که مستقیم منجر به فروش این تجارت الکترونیک شده بود: جین استرالیایی آنچه مت به آن دست یافت رتبه ۲ گوگل برای کلمات کلیدی و رتبه#۰ در قسمت نتیجه بود.
فصل هشتم: لینک بیلدینگ پیشرفته
فهرستی که در زیر مشاهده می کنید نتیجه سال ها تجربه است:
لینک ها را احیا کنید!
به نظرتان تنها با ذکر نام محصول، شما لینک دریافت می کنید؟ پاسخ منفی است. با این حال که همیشه این اتفاق رخ نمی دهد، اما حتماً باید در زیر نام شما، لینک شما نیز ذکر شود.
اگر با اغماض بنگریم، بیشتر دارندگان سایت ها علاقه مند به ذکر لینک شما به جای نامتان هستند.
اما از چه راهی می توان دریافت محصول شما در کجا ذکر شده است؟ BuzzSumo یکی از ابزارهای عالی است.
لینک سازی مهندسی معکوس: راه رسیدن به لینک سازی های دلخواه
آیا سایت شما محتوای بصری مانند اینفوگرافیک و یا چارت را در بر می گیرد؟ این احتمال وجود دارد که برخی سایت ها بدون ذکر منبع از این عکس ها استفاده کنند. عصبانی نشوید، بلکه باید جشن بگیرید. کافیست در قالب یک ایمیل دوستانه این ضرر را به فرصت تبدیل کنید. با کمک جستجوی معکوس جستجوی تصویر گوگل می توانیم از صفحاتی که عکس شما را بدون لینک استفاده می کنند شناسایی کنید.
بعد از ظهر: فرصت طلایی ایمیل
نکته ای که دیدید حاصل سالها تجربه و دریافت هزاران ایمیل است. ایمیل خود را بعد از ظهر به وقت محلی قرار گیرند بپرسید. چرا؟ وقتی ایمیل خود را صبح ارسال می کنید، ایمیل شما در بین هزاران نمونه دیگر مدفون می شود، اما بعدازظهر شما رقبای کمتری در صندوق پستی دارید. زمان خودنمایی است. به نظر من از ابزاری مانند Boomerang برای زمانبندی ایمیل های خود می توانید استفاده کنید.
مصور سازی مفاهیم، ایده ها و استراتژی ها
برای مفاهیم ایده ها و استراتژی ها تجسم بصری ایجاد کنید. برای درک بیشتر این مفهوم مثالی را برایتان شرح می دهم:
باور کنید یا نه اما بسیاری برای این راهکار ساده و پیش پا افتاده از من تشکر کردند.
راز موفقیت این نکته در چیست؟ برای تشریح مطلبی -مثلا فرمول APP- متن نوشتاری یکی از راه هایی است که قابلیت اشتراک گذاری کمتری دارد. از طرف دیگر، با ایجاد تجسم بصری، هدیه ای به وبلاگ نویسان می دهید که می توانند از آن بهره ببرند. در عوض آنها هم با لینک دادن از خجالتتان در می آیند.
قبل از ارسال درخواست، آنها را رصد کنید
به نظرتان آیا درست است که در اولین اقدام تقاضا کنید که لینک شما را در صفحه بگذارند؟
پاسخ کوتاه: شاید
اما با یک گام دو مرحله ای نتیجه بهتری نصیبتان می شود. (مایک دریافت که ایمیل های دیده بان در گام دوم نشان دادند که مستقیماً خواهان دریافت لینک هستند).
مزیت دیگر این رویکرد از دست ندادن زمان است. می توانید به جای خرج کردن خلاقیت، در ایمیلی که ممکن است هرگز خوانده نشود، ابتدا ایمیلی دیده بان را ارسال کنید گام بعدی ارسال ایمیل شخصی شماست.
در پادکست ها مصاحبه کنید
با این حال که پست های مهمان همیشه جایگاه خود را دارند، اما مشکل بزرگی نیز همواره همراه آنان است: هزاران ساعت باید وقت صرف نوشتن آنها کنید. به جای طرح، تهیه و ویرایش یک پست مهمان کافیست درباره آنچه می دانید مصاحبه کنید و بوم! آنچه منتظرش بودید به دست آوردید: یک لینک!
بهترین بخش این مرحله چیست؟
تنوع موضوعی پادکست ها!
نمونه لینک مربوط به مصاحبه موسس بک لینکو با پادکست را نشان می دهد.
برای پیدا کردن لینکر های احتمالی از Link Intersect استفاده کنید
به نظر شما کسی که لینک رقیب شما را می گذارد، احتمال دارد که لینک شما را هم بگذارد؟ بله! حال اگر کسی لینک دو رقیب شما را بگذارد، باز هم ممکن است که لینک شما را بگذارد؟ بسیار محتمل تر است. اما چطور میشود سایتی را یافت که لینک دو رقیب شما را گذاشته باشد؟
ابزار Ahrefs Link Intersect
کافیست نام دو یا سه رقیب بزرگ خود را در آن قرار دهید، این ابزار عالی به شما نشان خواهد داد که چه سایتی لینک همه ی آنها را گذاشته است.
فهرست های پیش ساخته لینک سازی
از لیست های از قبل آماده شده استفاده کنید. خبر بد این است که یافتن لینک های با کیفیت کار دشواری است. اما خبر خوب اینکه کسی دیگر سایت های با کیفیت را از قبل بررسی کرده و به صورت «بهترین سایت ها» برای شما فهرست کرده است. به عنوان مثال:
دیگر خودتان به این امر واقفید که اگر سایت شما حول مدار پخت و پز در گردش است، هر کدام از این سایت های مذکور به تنهایی لینکی عالی محسوب می شوند. با استفاده از این رشته های جستجو می توانید فهرست خود را بیابید: بهترین (موضوع) سایتهای «یا» لیستی از (موضوع) سایت ها
نتیجه گیری لینک سازی و لینک بیلدینگ ۲۰۲۱
آنچه مطالعه کردید، راهنمای جامع لینک سازی در سال ۲۰۲۱ بود که به شما تقدیم کردیم، به نظرتان کدام استراتژی ارزش آزمودن را دارد؟ آیا سوالی باقی مانده که ذهنتان را درگیر کرده باشد؟ در هر صورت من را با گذاشتن یک عامل در جریان بگذارید