فهرست محتوا
امروزه تقریباً هر شخصی میتواند در عرض چند دقیقه کسب و کار آنلاین خود را ایجاد کند. این امر زمینه های بی شماری را برای کارآفرینان فراهم کرده است، اما هم چنین به این معنی است که بازار مملو از رقابت است.
برای ماندن در این رقابت و پیشی گرفتن از سایرین، استفاده از استراتژی های بازاریابی امری مهم و ضروری است. یکی از استراتژی های تاثیرگذار در بازار، بازاریابی جاویژه است که کمک شایانی به پیشرفت کسبوکارها میکند.
پیش از شروع هر کسب وکار، باید یک بازار مناسب برای کار در آن انتخاب کنید. شما احتمالاً پیش از این تصور کرده اید که می خواهید چه نوع محصول یا خدماتی را ارائه دهید، اما باید کاملاً بدانید که مخاطبان شما چه کسانی هستند تا بهترین پیشنهاد را به آنها بدهید.
در ابتدا ممکن است محدود کردن مشتریان منطقی به نظر نرسد اما توجه داشته باشید مشاغلی که سعی در جلب نظر همه مشتریان دارند، اغلب در نهایت با هیچ یک از آنها ارتباط برقرار نمی کنند. در ادامه به بررسی بازاریابی جاویژه می پردازیم:
بازاریابی جاویژه چیست؟
بازاریابی جاویژه معادل کلمه نیچ مارکتینگ (Niche marketing) در زبان فارسی است. نیچ مارکتینگ در واقع یک استراتژی بازاریابی است که منحصرا بر روی تامین کالا یا خدمترسانی به گروه مشخصی از بازار متمرکز میشود که کالاها یا خدمات موجود در بازار نتوانستند پاسخگوی نیاز آنها باشند.
بازاریابی جاویژه یا نیچ مارکتینگ
بازاریابی جاویژه اغلب با شناخت مشتری و شناسایی خواسته های ایشان آغاز میشود. شناخت مشتری پایه و اساس هر فعالیت موفق است زیرا در محتوای شما، بازاریابی، توسعه محصول و اساساً در تمامی جوانب شرکت تأثیر خواهد گذاشت. اگر شرکت بداند که مشتری به چه چیزی احتیاج دارد، میتواند راه حل بهتری نسبت به رقبای خود، ارائه دهد تا بیشترین سود را برای خود به ارمغان بیاورد.
چگونه در بازاریابی جاویژه مخاطب پیدا کنیم؟
مخاطبان اصلی کسبوکار در واقع اشخاصی هستند که علاقه بیشتری به محصول شما، نسبت به سایرین دارند. احتمال اینکه این افراد را بتوان از طرق مختلف به مشتری تبدیل کرد، بسیار زیاد است. در ادامه به بررسی عوامل تاثیرگذار بر جذب مشتری پرداخته میشود:
شناخت محصول خود
در ابتدای شروع هر کسب وکار، شما باید کالا یا خدماتی را که ارائه می دهید به خوبی بشناسید و از معایب و مزایای آن آگاهی کامل داشته باشید. کالا یا سرویس شما چه برتری یا ویژگی خاص نسبت به سایر کالاها یا خدمات موجود در بازار دارد.
شناخت تمام جوانب محصول خود، موجب میشود تا پرسونای شفاف تری از مخاطبین هدف خود داشته باشید و بدانید که کالا یا سرویس شما برای کدام دسته از افراد جامعه مناسبتر است.
ارائه محصول در بازاریابی گوشه ای
شناخت مشتری
هرچه حقایق بیشتری را در مورد مشتریان خود بدانید، نحوه برقراری ارتباط با آنان آسان تر و روشن تر است. شما باید از سن، جنس، درآمد، شغل و وضعیت تأهل مشتریان خود گاهی داشته باشید. هم چنین باید مشخصات روانشناختی مشتری ایدهآل خود را بدانید؛ که ممکن است شامل عادتهای خرج کردن، سرگرمیها و ارزشها باشد. شما به ترکیبی از اطلاعات توصیفی و رفتاری نیاز دارید تا تصویری کامل از مشتری هدف خود به دست آورید.
نخستین و اصلیترین گام برای شناخت مخاطب، دستهبندی و بررسی ویژگیهای خاص آن است که مهمترین دستهبندیها عبارتند از:
بازاریابی جاویژه بر پایه سن:
برای پیشرفت در بازار رقابتی، باید در نظر بگیرید مشتری که شما در چه گروه سنی ای جای دارد. توجه داشته باشید افراد در هر گروه سنی، علایق، تفکرات و نیازهای متفاوتی دارند. این تفاوت ها یک عامل تاثیرگذار بر بازاریابی شماست.
بازاریابی جاویژه بر پایه جنسیت:
جنسیت مخاطب نیز یک معیار مهم در بازاریابی است که باید مشخص شود، زیرا برخی از محصولات از نظر جنسیت، متمایز میشوند. برای مثال ارائه و معرفی خدمات زیبایی مربوط به بانوان، به آقایان ناکارآمد است و فقط باعث اتلاف هزینه، انرژی و زمان میشود.
بازاریابی جاویژه بر پایه قیمت:
قیمت کالا یا خدمات تاثیر زیادی بر جمعیت هدف دارد. برای هدف قرار دادن گروه مناسب، باید قیمت کالا خود را با توان مالی مخاطب بسنجید. برای مثال، سازندگان خودروی لامبورگینی، جمعیت ثروتمند جهان را هدف قرار داده اند و هر روز، بهدنبال تحت تاثیر قرار دادن مشتریان خود در مدل های جدید هستند.
تحقیق در مورد بازار
پیش از اینکه زمان و انرژی خود را صرف توسعه یک تجارت جدید کنید، باید در مورد رقبای بالقوه خود تحقیق کنید. ممکن است چند ایده برای محصول مناسب داشته باشید، اما باید بدانید با چند کسب وکار دیگر رقابت خواهید کرد.
همچنین پیش از شروع کار، باید عادتهای خرید مشتری و بودجه گروه هدف خود را در نظر بگیرید.
تحقیق در مورد رقبای بالقوه
ارائه یک محصول یا خدمات قابل فروش
ممکن است کسب وکار شما آماده ارائه خدمات یا محصولات خلاقانه باشد، اما باید توجه داشته باشید تقاضای کافی برای محصول یا خدمات شما باید وجود داشته باشد تا منجر به سود شود. اگر کسی آنچه که شما ارائه میدهید را نخواهد، کسب وکار شما با شکست مواجه میشود.
معرفی محصول
استفاده از استراتژی جاویژه، شاید برای مشاغل خاص بیش از هر نوع دیگر مهم باشد زیرا آگاهی مصرف کنندگان از محصول شما پایین است. موفقیت یا عدم موفقیت شما بستگی به ایجاد ارتباط دقیقاً با نوع مناسب مشتری دارد و باعث میشود آنها دریابند که به محصول شما نیاز دارند.
برای مثال اگر فعالیت گل فروشی را آغاز کنید، مردم میدانند باید چه انتظاری داشته از مجموعه شما داشته باشند اما در عوض، اگر یک فروشگاه بالابر سالمندان تاسیس کنید، جمعیت کمتری نسبت به محصول شما و نیاز به آن آگاهی دارند.
استراتژی بازاریابی جاویژه
سخن پایانی
با توجه به توضیحاتی که پیشتر ارائه شد، نیچ مارکتینگ یعنی هدف قرار دادن بخشی از بازار که سایر رقیبان هنوز موفق به برطرف کردن نیاز آنها نشده اند.
اگر می خواهید آنچه که می فروشید برجسته شود، ابتدا باید مشکلی را پیدا کنید که تا به حال برطرف نشده است. هنگامی که از استراتژی های بازاریابی هدفمند استفاده میکنید، به راحتی میتوانید هویت خود را در یک صنعت یا بازار تثبیت می کنید.
با این حال، ممکن است در ابتدا انتخاب استراتژی نیچ مارکتینگ اندکی برای شما دشوار باشد و با وسوسه اولیه ایجاد هر کسب وکار که داشتن جمع کثیری مخاطب است، مغایرت داشته باشد.
اما باید توجه داشته باشید نتیجه اینکه می خواهید محصول خود را به همه بفروشید این است که به هیچ کس نمی فروشید
شما تا به امروز از نیچ مارکتینگ استفاده کرده اید؟ معایب و مزایای این استراتژی کاربردی در کسبوکار شما چیست؟