فهرست محتوا
بازاریابی محتوایی را اجازه دهید با مثالی از مزیت آن برای شما شرح داده و سپس به سایر جزئیات بپردازیم: فرض کنید برای خرید پیراهنی وارد یک فروشگاه بزرگ لباس شدهاید، فروشگاه شلوغ است و فروشندگان هر کدام مشغول ارائه خدمات در بخش های خود هستند و شما به تنهایی بین رگال ها یکی به یکی لباس ها را نگاه می کنید و سعی می کنید لباس مورد نظرتان را پیدا کنید.
بعد از صرف زمان نسبتا زیادی در پایان موفق می شوید انتخابتان را نهایی کنید و در پایان وقتی از عدم خدمات رسانی مناسب گلایه می کنید و در حال پرداخت مبلغ هستید مدیر فروشگاه در عین معذرت خواهی، سعی میکند شما را توجیه کند که به دلیل هجوم مشتریان نتوانسته اند به همه رسیدگی کاملی داشته باشند؛ تشکر می کنید و از فروشگاه بیرون می آیید اما حس خوشایندی ندارید و در کل تجربه خرید از این فروشگاه برایتان جالب نبوده است؛ چون تعداد فروشندگان با بزرگی فروشگاه تناسب ندارد و وقتی شما نیاز به راهنمایی آنها دارید در دسترس نیستند.
همانطور که رفته رفته کسب و کارها به اینترنت و فضای مجازی روی می آورند، تمایل خریداران و کاربران نیز به خرید آنلاین بیشتر شده و این بار شما با صرف زمان بسیار کمتری ترجیح میدهید وارد سایت فروش لباس شده و از آنجایی که دسته بندی سایت و جزئیاتی که در آن به کار رفته بسیار منظم و دقیق است خیلی راحت خرید خود را انجام می دهید و چون توضیحات لازم داده شده نیاز به پرسش دیگری نیست، تمام آنچه که برای ایجاد خریدی دل انگیز لازم دارید فراهم است و چه چیزی بهتر از این؟
بازاریابی محتوایی چیست؟
اگر بخواهیم بازاریابی محتوا را برای شما در یک نمونه ملموس شرح دهیم مثال بالا نمونه رایجی از بازاریابی محتوایی است با توجه به اینکه در گذشته مخاطب کمتری برای این سبک خریدها بود، اما امروزه تمایل انسانها به آسان تر کردن کارها همواره دلیلی برای روی آوردن انواع کسب و کارها به پلتفرم های مختلف است.
بازاریابی محتوایی در شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی مختلف این روزها با سرعت معروف تر شده و محبوبیت بیشتری بین کاربران پیدا می کنند، به طوریکه گاهاً هماهنگی با سرعت رشد آنها امکانپذیر نیست و از این رو صاحبان کسب و کار در تلاشند تا با تولید محتوایی بهتر، مشتریانی وفادار تر برای خود ایجاد کنند.
بازاریابی محتوایی سعی در ایجاد فضایی خاص برای مخاطبین خاص دارد، به طوری که ارزشی برای مخاطب خود بیافریند و در ازای حس خوبی که ایجاد کرده، سود ببرد.
نکته مهم این است که هیچ قانون مشخصی برای بازاریابی محتوا وجود ندارد، اما باید توجه کرد که هر شبکه اجتماعی، محتوای مخصوص به خود را می طلبد.
مردم تنها برای خرید و یا گرفتن خدمات به شما روی نمی آورند، آنها ترجیح میدهند از جایی خرید کنند و خدمات بگیرند که برایشان خوشایند تر است؛ یکی از بهترین چاره ها برای محقق کردن این هدف در کسب و کارتان، سوشال مدیا است.
با مشارکت دادن مخاطب خود در انتقال نظرات و پیشنهادات متفاوت می توانید تعامل بیشتری با آنها داشته باشید، حتی سایر کسانی که در حال حاضر مشتری شما نیستند درگیر تعاملات میشوند و این می تواند شروع خوبی برای شما باشد.
بازاریابی محتوایی در شبکه های اجتماعی متفاوت
همانطور که میدانید شبکه اجتماعی بسته به مخاطب هدفشان، نوع کسب و کار و… است که از انواع شیوه های محتوایی (بصری، نوشتاری و…) تحت فرمت های تعیین شده مناسب آن فضاست استفاده می کنند که در واقع زبان آن پلتفرم نامیده می شود. پس باید بدانیم چه چیزی را کجا استفاده کنیم؟ و هر کدام منحصر به کدام پلتفرم است؟
چالش دیگری که در بازاریابی محتوایی با آن مواجه هستیم تشخیص مرز صمیمیت و رسمی بودن با مخاطب است نیز هست که حقیقتا امری غیر ممکن نیست و با اندکی تأمل و دوراندیشی به بهترین شکل قابل دسترسی خواهد بود.
۱. پیشنهادات مخاطبان را را گوش دهید و بدانید که میخواهید چه چیزی در مقابل به آنها ارائه دهید
از آنجایی که در پلتفرم های متفاوتی برای ارتباط با مشتریان در اختیار است و درست عمل کردن در همه آن ها چیزی غیرممکن است، بهتر است با تمرکز بر بازار هدف، تنها به پرکاربردترین آنها برای بیزینس خود اکتفا کنیم.
برای مثال اگر ویدیوهای طولانی میزان تعامل مشتری با شما را بالا نمیبرد، یوتیوب جای مناسبی برای شما نیست و اینستاگرام میتواند بهتر باشد؛ چون می توانید ویدیو های کوتاه را با انواع دیگری از محتوا ترکیب کنید و محتوایی تعاملی را ارائه دهید تا بتوانید بازخورد بهتری از مخاطب خود بگیریم.
۲. محتوای خود را مناسب سازی کنیم تا خوشایند باشد
همیشه در نظر داشته باشید که شما مطالبی را در سوشال مدیا می نویسید که خطاب به یک انسان است؛ پس تمام سعی خود را به کار گیرید تا حس خوبی که به دنبالش هستید را از از شما بگیرند.
به طور مثال مخاطب دوست دارد که بداند در پس کار شما چه می گذرد؟ برایش مهم است که چه کاری برای خلق ارزش و حل مشکلات او از شما برمی آید؟ نترسید از اینکه چیز تازه ای را امتحان کنید و مخاطبتان واکنش نشان دهد.
۳. سرعت داشته باشید
در سوشال مدیا همه چیز سریع اتفاق میافتد؛ اگر خواستار مخاطبی هستید که با جدیدترین رویداد های کسب و کار شما همسو شود، باید با سرعت محتوا خلق کنید. برای این کار تیم شما باید بداند که در هر پلتفرم دقیقا چه و چگونه بگوید. برای محقق کردن این باید برند کسب و کارتان را شکل دهید.
بهینه سازی محتوا در شیکه های اجتماعی
در مقاله بالا برخی از نکات را باهم بر شمردیم و بدون شک، بسیاری از دیگر نکات همچنان باقی است، اما به طور کلی در دنیایی که با سرعت همه چیز رو به جلو در حرکت است، برای داشتن مخاطبی موثر و مشتریانی وفادار، نیاز به مزیتی رقابتی داریم.
برای ایجاد این چنین مزیتی با بکارگیری بازاریابی محتوایی در شبکه های اجتماعی متفاوت می توانیم به چنین هدفی نائل شویم، چراکه مخاطبان رفته رفته به دنبال کیفیت و نه تنها دریافت خدمات هستند؛ در صورت خلاق بودن میتوانیم به بهترین شکل محتوا را بازاریابی کنیم به طوری که برای مشتری و صاحب کسب و کار رابطه ای برد برد را رقم بزنیم.