فهرست محتوا
تقویم تولید محتوا، یک برنامه نوشته شده مبتنی بر زمان است که زمان و موقعیت انتشار محتوای را سازمانبندی میکند. تقویمهای تولید محتوا بیشتر شامل محتواهای برنامهریزیشده برای انتشار در روزهای آینده، بهروزرسانیهای وضعیت، فعالیتهای تبلیغاتی برنامهریزیشده، مشارکتها و بهروزرسانیهای محتوای موجود است. در این مقاله ما به بررسی تمام موارد لازم برای تولید تقویم محتوایی میپردازیم، همراه ما باشید.
مهمترین دلایل استفاده از تقویم محتوا
اگر شما یک وبلاگ سرگرمی دارید که در آن فضا پستهای بدون برنامهریزی منتشر میکنید، نیازی به تقویم محتوایی ندارید اما اگر از بازاریابی محتوا برای رشد کسبوکار آنلاین خود استفاده میکنید، سازماندهی محتوا میتواند برای شما بسیار مهم باشد.
در این مقاله چهار دلیل وجود دارد که شما را به استفاده از تقویم تولید محتوا تشویق میکند در ادامه به این دلایل میپردازیم:
- یک تقویم محتوایی تضمین میکند که همه وظایف مرتبط با محتوای شما واقعاً انجام میشوند. اگر در برنامه تولید محتوای خود بینظم باشید، ممکن است مطالب مهمی را فراموش کنید.
- یک تقویم محتوایی همکاری با تیم شما (و شرکای خارجی) را آسانتر و با نظم تر میکند و دیگر نیازی به اتلاف وقت و انرژی زیادی ندارید.
- یک تقویم محتوایی به شما یک نمای کلی از برنامههای آینده میدهد. لازم است بدانید که تقویم محتوای نباید بسیار پیچیده باشد. کار این تقویم این است که کارها را برای شما و تیمتان آسانتر کند. میتوانید با استفاده از Google Sheets یک تقویم محتوای ساده شروع کنید.
- محتوا و بازاریابی رسانههای اجتماعی به طور ذاتی به هم مرتبط هستند. یک تقویم محتوای رسانههای اجتماعی میتواند کمک کند تا محتوای موفق خود را شناسایی کرده و از آنها در تبلیغات پولی رسانههای اجتماعی خود استفاده کنید.
بهراحتی میتوانید کتابهای الکترونیکی، گزارشها، اینفوگرافیکها، کاغذهای سفید و سایر محتوای ارزشمند خود را بهصورت ارگانیک در کانالهای رسانههای اجتماعی پیدا کنید. سپس از آنها برای تبلیغ پولی از طریق تبلیغات فیسبوک، تبلیغات اینستاگرام یا محتوای حمایت شده از لینکدین استفاده کنید تا پیام درستی را به مخاطبان خود منتقل کنید.
بخشهای مختلف یک تقویم تولید محتوا
مهمترین بخش از تقویم محتوایی، ویرایش است چه در وبلاگ خود، چه در پادکست یا در رسانههای اجتماعی. هدف اصلی تقویم تولید محتوا این است که قسمتهای سرمقاله خود را از قبل برنامهریزی کنید. بهاینترتیب، میتوانید سازماندهی شده و با برنامه انتشار خود سازگار بمانید. باید بدانید که زمان مناسبی برای برنامهریزی محتوای خود از قبل وجود ندارد و پلتفرم جایی است که تقویم محتوای شما میزبانی میشود. سازندگان محتوای انفرادی بیشترین انعطاف را در انتخاب ابزار دارند، از قلم و کاغذ گرفته تا Google Calendar و صفحه گسترده ساده و نرمافزار Hubspot و WORD.
مهمترین بخش بعدی تقویم محتوای شما تبلیغاتی است. اقلام تبلیغاتی همان چیزی است که به نظر میرسد در این بخش باید بدانید که چگونه برنامهریزی میکنید محتوای خود را تبلیغ کنید. چه زمانی آن را در فیسبوک و یا فضای موردنظر خود به اشتراک میگذارید؟ آیا مصاحبه با پادکست یا Reddit AMA آینده دارید؟ آیا قصد دارید برای مشترکین ایمیل خود خبرنامه بفرستید؟ اینها فعالیتهای تبلیغاتی برای تقویم محتوای شما خواهند بود.
لزوماً نیازی نیست که فعالیتهای تبلیغاتی در تقویم تولید محتوا کاملاً مجزا از موارد تحریریه قرار بگیرند؛ اما بهتر است آنها را با عنوان متفاوت یا کد رنگی انتخاب کنید تا بتوانید بهراحتی آنها را از هم جدا کنید.
میتوانید لیستی از ایدههای محتوای آینده خود تنظیم کنید که هنوز فعالانه روی آنها کار نمیکنید. این لیست میتواند یک موضوع تصادفی باشد که در هنگام رانندگی به محل کار به آن فکر کردهاید. یا چیزی که در یک جلسه مطرح شده است. این ایدهها معمولاً در خود تقویم نشان داده نمیشوند، زیرا هنوز برنامهریزی نشدهاند؛ اما شما نیاز دارید که این ایدهها را به طور کامل بررسی کنید تا آنها را از دست ندهید.
ابزارهای مناسب برای تقویم تولید محتوا
معمولاً ابزارهای زیادی برای ساختن تقویم محتوایی در دسترس است که این ابزارها روند تولید و مدیریت محتوای شما را تسریع میکند. بسته به میزان محتوایی که منتشر میکنید و تیمتان چقدر بزرگ است، ممکن است بخواهید روی نرمافزار تقویم محتوا سرمایهگذاری کنید.
Google Sheets
پرطرفدارترین ابزار برای بیشتر افراد و تیمهای کوچک Google Sheets است. این ابزار رایگان و برای همکاری خوب است، اما برای راهاندازی نیاز به کار و زمان زیادی دارد.
MICROSOFT EXCEL
مایکروسافت صفحه گستردههای خود را بیشتر از قبل برای همکاری مناسبتر کرده است.
Google Calendar
اگر یک گروه تکنفره هستید، Google Calendar بهتنهایی ممکن است برای شما کافی باشد.
Loomly
این ابزار شامل راهنماهای تعاملی برای ایجاد پستهای وبلاگ، پستهای رسانههای اجتماعی خودکار و موارد دیگر است.
افزونه تقویم ویرایشی برای وردپرس
ساده و رایگان، بااینحال، متکی به زمانی است که واقعاً پستهایی را در وردپرس برنامهریزی کردهاید که ممکن است برای همه مناسب نباشد.
Basecamp، Trello، Slack و Asana
بهعنوان ابزارهای مدیریت پروژه و ارتباطات بهجای تقویمهای محتوا طراحی شدهاند، هر یک از این سه ابزار میتوانند برای اهداف مدیریت کار استفاده شوند و با کمی خلاقیت میتوانید از آنها بهعنوان تقویم محتوا نیز استفاده کنید. در واقع ایجاد یک تقویم محتوایی ممکن است دلهرهآور به نظر برسد اگر قبلاً آن را انجام نداده باشید؛ اما هنگامی که برای اولینبار چیزهایی را سازماندهی کردید، خواهید دید که یک تقویم تولید محتوا چقدر میتواند مفید باشد.
کاپوست
کاپوست مستقیماً بر بازاریابی محتوا متمرکز است، با تقویمی شیک برای نویسندگان، ویراستاران و ناشران. تقویم محتوایی یکی از ابزارهای متعددی است که کاپوست ارائه میدهد، از جمله پرداختهای آنلاین و سیستم توزیع و تجزیهوتحلیل.
مراحل ایجاد یک تقویم محتوا
در اینجا نحوه ایجاد یک تقویم تولید محتوا در هر پلتفرمی آورده شده است:
مرحله ۱: در ابتدا فهرستی از ایدههای محتوایی خود تهیه کنید. اگر در مورد موضوعات مختلفی مینویسید، ممکن است به دستهبندی آنها کمک کند؛ اما فقط میتوانید آنها را فهرست کنید.
مرحله ۲: در مورد تعداد دفعات انتشار محتوای خود تصمیم بگیرید. این فرکانس به استراتژی محتوای خاص شما بستگی دارد. اگر در حال ایجاد یک تقویم رسانههای اجتماعی هستید، ممکن است چندین پست در روز منتشر کنید؛ اما اگر برای وبلاگ باشد، میتوانید فقط ۳-۴ پست در ماه منتشر کنید.
مرحله ۳: از فهرست ایدههای محتوا برای تکمیل تاریخهای خود، باتوجهبه دفعاتی که بهتازگی تعیین کردهاید، استفاده کنید. بیشتر تقویمهای محتوا فقط شامل عنوان پست و تاریخ انتشار آن میشوند که برای قطعات محتوای ساده بسیار خوب است. اگر پروژههای بزرگتر یا پیچیدهتری را منتشر میکنید، ممکن است بخواهید تمام مراحل فرایند تولید محتوا را در تقویم خود برنامهریزی کنید.
جمعبندی
یک تقویم تولید محتوا هم از نظر طرز فکر شما در مورد محتوای خود و هم در نحوه مشاهده محتوای خود دیدگاه جدیدی میدهد. بهراحتی میتوانید بهروزرسانیها، اشتراکگذاریها و پستهای وبلاگ خود را از یک نمای ۱۰۰۰۰ فوتی بررسی کنید. وقتی در فرایند تولید محتوا هستید، بهراحتی میتوانید جزئیات را گم کنید، بنابراین داشتن یک تقویم محتوایی دید بزرگتری برای ایجاد تقویم به شما میدهد بهعلاوه نگاهی منظم به تقویم پس از ساختهشدن، میتواند به کمک کند تا کارتان را به متن تبدیل کنید.
بسیاری از برندهای بزرگ از تقویمهای محتوا برای برنامهریزی هفتهها، ماهها و یک سال قبل استفاده میکنند. درست مانند ابزارهای تقویم، هر قالبی که انتخاب میکنید باید مختص نیاز شما باشد. ابزارهای زیادی برای انتخاب وجود دارد، بنابراین اگر مسیری مشخص را میروید، مراقب باشید که متناسب با شما و استراتژی محتوایتان باشد.